2014. november 28., péntek

Gyurma Vol I. & II.

Nagyon régen gyurmáztam már. Emlékszem, Anyuval rengeteget só-liszt gyurmáztunk, estéket töltöttünk el együtt a konyhában. Igaz, nem volt olyan finom a végkimenetel, mint a mézeskalács sütik esetében, de ugyanolyan szórakoztató! :)

Idén két gyurma is szembejött: egy szódabikarbónás-keményítős verzió, illetve egy só-liszt gyurma fahéjas "ízesítéssel" (ami nem mellesleg isteni fahéjillatot ígéretét hordozta :) ).
Nem volt mese, sok-sok keresgélés és a hozzávalók beszerzése után jöhetett a gyurmázás helyett a főzés. A tovább után olvashatjátok, hogy miért is. :)



Gyurma Vol. I.: A karácsonyi álom

A névnek egyszerű eredete van, gyönyörű fehér és csillogó (erősen hóra hasonlító) díszek lehetnek a végeredmények. :)

A hozzávalók:
szódabikarbóna (1 rész)
keményítő (0,5 rész)
víz (1,25 rész)

Az arányok meghatározása rajtatok múlik. Mivel abszolút kezdő voltam, így kezdetnek vettem egy 100 ml-es mérőpoharat, kimértem 100 ml-nyi szódabikarbónát, 50 ml-nyi keményítőt és 125 ml-nyi vizet.

Egyszerűbbnek találtam még a főzés előtt egyneműsíteni őket, mint pl. a pudingfőzésnél. Ezután feltettem a keveréket a tűzre. Egy oldalon olvastam, hogy szinte azonnal forrni kezd - ez nem vicc. :D kb. 20 másodperc elteltével már forrt, úgyhogy innentől kezdve a legkisebb lángon, és takarékon folytattam a főzőcskézést.
Folyamatosan keverni kell, nehogy az alját lekapja, a végén már komoly erőt kell kifejteni. Ha láthatóan felszívódott az összes nedvesség és egy fehér krumplipürének kinéző, de annál sokkal sűrűbb valamink van, akkor levehetjük a tűzről. Kiürítjük az edényt, amennyire csak tudjuk és egy alufóliába/zacskóba/zárható dobozba tesszük, hadd hűljön ki.
 Több helyen olvastam, hogy várni kell holnapig, vagy órákig... A türelmetlenségem ezt nem hagyta, úgyhogy kb. 1 óra múlva már rá is vetettem magam. :D Mentségemre szóljon, hogy már teljesen hideg volt és mikor kibontottam, jól is nézett ki:
Ezután kisodorjuk. Mivel nem akartam nagy koszt, fogtam a tésztát és két folpack közé raktam. Na ezt NE csináljátok... Ragadni fog, nem lehet vele mit kezdeni. A sima műanyag deszkán viszont szuperül működik a dolog. :) kisodrod az enyém szerintem olyan 3-5 mm közt mozgott, az 5 már túl vastagnak tűnt, szerintem a 3-4 az ideális.
Ha ez megvan, már csak ki kell szúrni a mintákat. Én késsel "segítettem" rajtuk, és egy tepsibe helyeztem őket. Ott fognak száradni, de mielőtt még békén hagynátok őket, ne felejtsetek el kis lyukakat szúrni beléjük, hogy fel lehessen majd őket akasztani.



Pár nap alatt 100%-ra száradnak. Nekem sajnos volt, amelyik eltört, illetve felfele kunkorodott. Ezt szerintem a tészta vékonysága okozta, mindenesetre a végeredmény a többinél ettől függetlenül gyönyörű lett:

Gyurma Vol. II.
Fahéjas illatbomba
Nem tudom, hogy meddig tart az illata, mivel csak most próbáltam ki, de az tuti, hogy egyelőre valami isteni!

A hozzávalók:
20 dkg liszt
10 dkg só
1 evőkanál étolaj
2 dl víz

Az eredeti recept tartalmazott citromsavat is, én ezt most bátorkodtam kihagyni.
Ez is főzős, ugyanaz a technika mint korábban: a fahéjon kívül mindent összekeverünk, és pár perc alatt homogén masszává főzzük őket. Ha ez megvan, kiöntjük a masszát egy deszkára, nem túl forró, így bele tudjuk gyúrni a fahéjat. (Szerintem én kb. 10-20 g-nyit rakhattam bele, első próbálkozásra nem akartam túlzásba vinni, nem tudhattam hogy sül el, az illat így is megvan. :) )
Az így kapott meleg, illatos tésztát egy zacskóba raktam, és hagytam kihűlni.
Ezután csak kiszaggattam, és kilyukasztottam őket, majd szobahőmérsékleten hagytam száradni.

Száradás után így néznek ki:

Az látható, hogy sajnos a 10 dkg só "kiverte" a formákat. Az illatuk viszont ugyanolyan fahéjas maradt. A megoldás talán az lenne, hogy a 10 dkg só helyett 5 dkg sót és 5 dkg fahéjat rakjunk bele.
Ennek ellenére nekem így is tetszik, úgyhogy idén mennek a fára ezek az isteni illatú díszek. :)


Az inspirációk:
Harmonet 
Szülők a gyermekekért
Gyereketető
The Imagination Tree
A mókusok spórolnak
A napfény illata
Growing a Jeweled Rose

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése